W marcu 2020 r. funkcjonowanie wielu firm zostało wywrócone „do góry nogami”. Nieliczne branże w związku z pandemią koronawirusa Covid-19 zalała fala zamówień i dynamiczny rozwój. Niestety dla zdecydowanej większości firm, funkcjonowanie w „czasach zarazy” jest mniej lub bardziej utrudnione. Czasami objawia się to w spadku ilości zleceń, ale w wielu przypadkach pojawiły się nowe wytyczne dotyczące sposobu świadczenia usług.
W związku z powyższym, postanowiliśmy zweryfikować temat „u źródła”, czyli w odpowiednim dla nas miejscowo Dolnośląskim Państwowym Wojewódzkim Inspektoracie Sanitarnym we Wrocławiu (w skrócie DPWIS), do którego skierowaliśmy następujące pytania:
Czy w czasie prowadzonych przez nas szkoleń, wymagane jest stosowanie przez prowadzących maseczek czy też wystarczające są przyłbice? Ile osób może znajdować się w sali szkoleniowej w stosunku do jej powierzchni? Czy istnieją inne zasady jakich powinniśmy przestrzegać w naszej firmie i jakie powinniśmy egzekwować od Klientów?
Otrzymaliśmy wprawdzie obszerną odpowiedź z Sanepidu, ale bez odniesienia do naszej sytuacji i do zadanych konkretnych pytań. Skan pisma z pytaniami oraz skan ze szczegółową odpowiedzią z Sanepidu znajduje się w załącznikach.
Zasadniczo rzecz biorąc, w czasie realizacji szkoleń obowiązują zasady takie same jak wszędzie indziej, czyli z najważniejszych należy wskazać obowiązek zasłaniania ust i nosa maską, dystans społeczny 2 metry, dbałość o higienę dłoni oraz częste wietrzenie pomieszczeń. W wytycznych pojawiło się też kilka ciekawych informacji, jak np. szczegółowe wytyczne dotyczące bezdotykowego wejścia na szkolenie (w miarę możliwości), zorganizowanie oddzielnego wejścia i wyjścia, tak aby osoby wchodzące i wychodzące się ze sobą nie stykały, czy też wyznaczenie i przygotowanie pomieszczenia, lub pokoju, w którym będzie można czasowo odizolować osobę w przypadku pojawienia się objawów chorobowych.
Jak się okazało w praktyce, większość ww. elementów bardzo szybko i na stałe weszła do procedur bezpieczeństwa i zasad związanych z tzw. reżimem sanitarnym obowiązującym u naszych Klientów.
Jak szkoli zespół Well-Done.pl?
Działalność firm szkoleniowych wiąże się z koniecznością częstego przemieszczania się i zmiany otoczenia. Praktycznie każdego dnia każdy z naszych trenerów prowadzi szkolenie w innym miejscu. W związku z tym, czujemy się szczególnie odpowiedzialni za stosowanie się do obowiązujących zasad sanitarnych ustalanych zarówno przez władze krajowe jak i wewnątrz poszczególnych przedsiębiorstw. Co ciekawe, z naszych obserwacji wynika, że niektórych firmach obsługiwanych przez Well-Done.pl, wdrażane są obostrzenia bardziej rygorystyczne, niż by to wynikało z przepisów krajowych. Częstym rozwiązaniem jest np. zmian grafiku pracy na poszczególnych zmianach, tak aby pracownicy porannej zmiany nie spotykali się z pracownikami ze zmiany popołudniowej (np. zmiana poranna kończy pracę o 13:30 a zmiana popołudniowa zaczyna o 14:30). Innym rozwiązaniem jest zakaz przemieszczania się pracowników pomiędzy działami / obszarami / budynkami.
Trenerzy i instruktorzy Well-Done.pl prowadząc szkolenia zawsze są wyposażeni we wszystkie wymagane środki ochronne (maseczki, przyłbice, rękawiczki, płyny do dezynfekcji). Ponadto, kiedy tylko jest to możliwe, staramy się tak planować szkolenia, aby jeden trener Well-Done.pl był przypisany do jednego Klienta. Chyba najskuteczniejszym sposobem na zachowanie dystansu społecznego jest prowadzenie całości lub części zajęć online, co w naszym przypadku stanowi już około 70% czasu szkoleń SEP i około 30% kursów UDT (z oczywistych względów zajęcia praktyczne i egzaminy muszą odbywać się stacjonarnie).